Det er snart ni år siden at PwC Bergen var på flyttefot. PwC skulle gå fra en løsning hvor de hadde stort sett kontorceller til en aktivitetsbasert løsning med clean desk og free seating. For å få til den endringen trengte PwC nye og mer hensiktsmessige lokaler. Valget falt etter hvert på Sandviksboder 2. Det har ikke facility manager og Net Zero ansvarlig i PwC, Nina Ottesen, angret et sekund på.
-Det har fungert aldeles glimrende og helt etter intensjonen vi planla for 9 år siden. Lokalene er lyse og trivelige, og beliggenheten er helt topp. Helt i sjøkanten og med god tilgang til fjellet. Det er godt med parkeringsplasser her og gode kollektivtilbud. Men for å imøtekomme fremtidens behov, har vi nå satt ned et prosjekt som skal se på hvordan vi skal jobbe i fremtiden. Vi ser at behovene har endret seg etter Covid 19 og måten å jobbe på er ikke helt den samme. Selv om vi nå alle er tilbake på kontoret ser vi at vi har behov for andre romløsninger for å få arbeidshverdagen til å gå opp.
Handler om å flytte grenser
PwC er verdens største nettverk av revisorer, advokater og rådgivere, som leverer rådgivning, revisjon, regnskap og juridiske tjenester. Firmaene i hvert enkelt land er juridisk uavhengige av hverandre, men medlemmer av PricewaterhouseCoopers LLP. På verdensbasis jobber rundt 327 000 mennesker i 156 land for PwC. I Norge har virksomheten 28 kontorer spredt over hele landet.
PwC ble grunnlagt i 1998, men kan spore sin historie helt tilbake til 1849 da Samuel Lowell Price etablerte eget revisjonsfirma, og Coopers & Lybrand kan spore sin virksomhet tilbake til 1854 da William Cooper etablerte sitt revisjonsfirma.
– PwC er et ledende globalt kompetansehus som bidrar med kunnskap, innsikt og verdiskapning. Vi ønsker å hjelpe kundene våre der de er, og forstå virksomhetenes rammevilkår og verdikjede. Vi har vært en pioner i vår bransje helt siden vi startet opp for om lag 150 år siden. Det handler om å flytte grenser, om å ville litt mer. Hver dag, forteller Ottesen.
Egen grønn avtale
Nina Ottesen hadde mange års erfaring fra IT-avdelingen i PwC da hun fikk jobben som facilitymanager og 2011, senere også net zero rollen. Den første oppgaven hun fikk i sin nye stilling, var å finne nye, egnede lokaler til avdelingskontoret i Bergen.
-Alle avdelingskontorene våre driftes lokalt, men jeg jobber med bygningsforvaltning, kontraktsforvaltning, økonomisk og administrativ forvaltning, arealforvalting og tilrettelegging for ansatte Det er blant annet min jobb å passe på at alle lokalene våre møter de strenge kravene PwC stiller til bærekraft, miljøsertifisering, energi og innemiljø. Vi har en egen grønn avtale, et vedlegg som må signeres ved inngåelse av nye leiekontrakter eller reforhandlinger av leiekontrakter. Vi stiller for eksempel krav om opprinnelsesgaranti når det gjelder energi, hvor kraften hentes fra og at de kan dokumentere at en del av energien er fornybar. Dessuten stiller vi krav om avfallshåndtering, at lokaliteten er egnet for miljøbevisst transport, at det er ladepunkter for elektriske kjøretøy og egen sykkelparkering. I tillegg til at personalrestaurantene har bærekraftige mattilbud. Vi er opptatt av bærekraft og miljø, og det skal vises i kontorene vi leier, forteller Nina Ottesen.
Omfattende kravspekk
Den 13. desember 2013 kunne de 240 ansatte i avdelingskontoret til PwC i Bergen flytte inn i sine nye og skreddersydde lokaler i Sandviksboder 2.
-Vi gikk fra gammeldagse cellekontorer til et åpent, aktivitetsbasert landskap. Det var ganske innovativt i Norge på den tiden, og ingen visste helt hvordan det ville bli. Vi måtte kartlegge hva vi hadde bruk for og hvilke behov vi ville komme til å få for en ny type virksomhet. Vi leverte en liste med kravspekk til Berstad Eiendom AS, og de leverte akkurat det vi ba om. Nå kan alle finne seg en plass i lokalet akkurat der de måtte ønske, og det er ikke minst mye enklere for oss å utvikle nye medarbeidere. Vi har godt med både små og store møterom slik at vi kan ta imot nye og gamle kunder på en best mulig måte. Og så har vi sjøen rett utenfor vinduene og fjellet rett bak, sier Nina Ottesen, som gikk utradisjonelt til verks for å finne utsmykking til de nye lokalene.
-Vi måtte jo ha noe kunst på veggene. En dag jeg gikk en tur i byen begynte jeg å legge merke til all den flotte gatekunsten. Det var jo kjempespennende! Etter hvert ble jeg kjent med noen av kunstnerne, og inviterte dem til å male noen bilder for oss basert på vår visjon og våre verdier. Nå har vi fantastisk flotte veggmalerier på seks av veggene her i bygget.